Практична робота №6
Тема: «Інформаційне суспільство-розвиток чи занепад?»
Мета: з’ясувати позитивні та негативні сторони розвитку сучасного
суспільства.
Інформаці́йне суспі́льство — теоретична концепція постіндустріального суспільства, історична фаза можливого еволюційного розвитку цивілізації, в якій інформація і знання продукуються в єдиному інформаційному просторі. Головними продуктами виробництва інформаційного суспільства мають стати інформація і знання. Характерними рисами теоретичного інформаційного суспільства, є:
§
збільшення ролі інформації і знань в житті суспільства;
§ зростання кількості людей, зайнятих інформаційними технологіями, комунікаціями і виробництвом інформаційних продуктів і послуг, зростання їх частки у валовому внутрішньому продукті;
§
зростання інформатизації та ролі інформаційних технологій в суспільних та господарських відносинах;
§ створення глобального інформаційного простору, який забезпечує (а) ефективну інформаційну взаємодію людей,
(б) їх доступ до світових інформаційних ресурсів і (в) задоволення їхніх потреб щодо інформаційних продуктів і послуг.
Станом на кінець 2005 року європейські дослідники статистики «інформаційного суспільства» зробили висновок, що «концептуальне визначення інформаційного суспільства лишається неясним. Це видно за практичними роботами: не гармонізовані формати даних, різна кількість і діапазони показників, різні методологічні підходи у збиранні даних». Те саме підтвердив і в 2010 році угорський дослідник Ласло Карвалікс. Тому поняття «інформаційне суспільство» і концепція вимагають уточнення і наразі придатні для опису лише теоретично можливих майбутніх змін в суспільстві.
Проблеми
Як це не парадоксально, “інформаційне суспільство” має як ідеологічний, так і утопічний аспекти. І жоден з них не повинен залишатися поза увагою. На закінчення дозвольте мені навести чотири важливі докази щодо сказаного з відповідними зауваженнями.
По-перше, “інформаційне суспільство” ставить питання про нові соціальні обставини, але зовсім не в тому ракурсі, як про це думають усім відомі його прихильники. Як я вже показував, сподівання стосовно цього “нового суспільства” досить часто Грунтуються на дуже сумнівному економічному аргументі про домінацію нового “інформаційного сектора”. Його прояви можна бачити в зростаючій залежності від мікроелектроніки, комп'ютеризації й телекомунікації і в дедалі більшій кількості “інформаційних працівників”, котрі забезпечують очікуваний соціальний вимір, що виправдовує розмови про “інформаційну революцію” та “інформаційне суспільство”.
На економічному, політичному й культурному рівнях ефект інформатики видається досить глибоким. Її впливом на індустріальні відносини (як прямий, так і опосередкований) не можна нехтувати. Зростаюче усвідомлення моніторингу (часто небажаного) за особистим життям з боку комп'ютеризованих служб може стимулювати у відповідь нові види соціальних рухів. І, судячи з минулої історії, ті засоби передачі інформації й ті типи людської подоби, що передані на зберігання до “думаючих машин”,
здатні спричинити зміни в нашому культурному досвіді.
Розвиток
Сьогодні світ переживає нову могутню революцію, здатну принципово змінити життя людей — їх роботу, дозвілля, способи об'єднання в співтовариства і навіть ставлення до самих себе. На відміну від попередніх технологічних революцій, заснованих на матерії і енергії, ця фундаментальна зміна зачіпає наше розуміння часу, простору, відстані і знання. В основі інформаційної революції лежить вибуховий розвиток інформаційних технологій (IT), різноманітність і можливість вживання яких лімітовані лише винахідливістю самої людини. Сьогодні стала очевидною перевага інформаційної складової діяльності людей над всіма іншими її формами і компонентами.
У сучасному світі знання й інформація породжують нові
знання, їхні обсяги і вплив на продуктивний розвиток
суспільства зростають у часі подібно сніжному кому. Цей
виклик жадає від людства нових способів і засобів поширен
ня і використання глобальних знань з метою подальшого
прогресу, що і є головною властивістю суспільства знань і
інформації. Пошук нової парадигми улаштування світу, що
вимагає глобалізації знань і наукових досягнень, і став пере
думовою виникнення нової фази розвитку людства, пов'яза
ної з появою інформаційного суспільства і його найбільш
розвинної форми — суспільства знань. В епоху інфор
маційного суспільства людство одержує могутній інструмент
для об'єднання зусиль з метою одержання нових знань, спря
мованих на рішення своїх глобальних проблем, економічно
го зростання і підвищення життєвого рівня населення.
Становлення і розвиток інформаційного суспільства є характерною рисою XXI століття. Саме в інформаційному суспільстві активно розвиваються інформаційні і комунікаційні технології, створюються умови для ефективного використання знань в рішенні найважливіших завдань управління суспільством і демократизації суспільного життя. Світова спільнота, ставши на шлях постіндустріальної цивілізації становлення і розвитку інформаційного суспільства, формує різні шляхи його побудови.
знання, їхні обсяги і вплив на продуктивний розвиток
суспільства зростають у часі подібно сніжному кому. Цей
виклик жадає від людства нових способів і засобів поширен
ня і використання глобальних знань з метою подальшого
прогресу, що і є головною властивістю суспільства знань і
інформації. Пошук нової парадигми улаштування світу, що
вимагає глобалізації знань і наукових досягнень, і став пере
думовою виникнення нової фази розвитку людства, пов'яза
ної з появою інформаційного суспільства і його найбільш
розвинної форми — суспільства знань. В епоху інфор
маційного суспільства людство одержує могутній інструмент
для об'єднання зусиль з метою одержання нових знань, спря
мованих на рішення своїх глобальних проблем, економічно
го зростання і підвищення життєвого рівня населення.
Становлення і розвиток інформаційного суспільства є характерною рисою XXI століття. Саме в інформаційному суспільстві активно розвиваються інформаційні і комунікаційні технології, створюються умови для ефективного використання знань в рішенні найважливіших завдань управління суспільством і демократизації суспільного життя. Світова спільнота, ставши на шлях постіндустріальної цивілізації становлення і розвитку інформаційного суспільства, формує різні шляхи його побудови.
Характерними рисами і ознаками інформаційного суспільства є:
-
формування єдиного інформаційно-комунікаційного
простору країни, як частини світового інформаційного про
стору, повноправна участь України в процесах інфор
маційної і економічної інтеграції регіонів, країн і народів;
простору країни, як частини світового інформаційного про
стору, повноправна участь України в процесах інфор
маційної і економічної інтеграції регіонів, країн і народів;
-
становлення і в подальшому домінування в різних сфе
рах перспективних інформаційних технологій, засобів об
числювальної техніки і телекомунікацій;
рах перспективних інформаційних технологій, засобів об
числювальної техніки і телекомунікацій;
-
створення і розвиток ринку інформації і знань як фак
торів виробництва на додаток до ринків природних ресурсів,
праці і капіталу, перехід інформаційних ресурсів суспільст
ва в реальні ресурси соціально-економічного розвитку, фак
тичне задоволення потреб суспільства в інформаційних про
дуктах і послугах;
торів виробництва на додаток до ринків природних ресурсів,
праці і капіталу, перехід інформаційних ресурсів суспільст
ва в реальні ресурси соціально-економічного розвитку, фак
тичне задоволення потреб суспільства в інформаційних про
дуктах і послугах;
-
зростання ролі шформащйно-комунікащйної інфраст
руктури в системі суспільного виробництва;
руктури в системі суспільного виробництва;
-
підвищення рівня освіти, науково-технічного і культур
ного розвитку за рахунок розширення можливостей систем
інформаційного обміну на міжнародному, національному і
регіональному рівнях і, відповідно, підвищення ролі квалі
фікації, професіоналізму і здібностей до творчості як най
важливіших характеристик послуг праці;
ного розвитку за рахунок розширення можливостей систем
інформаційного обміну на міжнародному, національному і
регіональному рівнях і, відповідно, підвищення ролі квалі
фікації, професіоналізму і здібностей до творчості як най
важливіших характеристик послуг праці;
-
створення ефективної системи забезпечення прав гро
мадян і соціальних інститутів на вільне одержання, поши
рення і використання інформації як найважливішої умови
демократичного розвитку.
мадян і соціальних інститутів на вільне одержання, поши
рення і використання інформації як найважливішої умови
демократичного розвитку.
Інформаційне суспільство вносить істотні якісні зміни і в методологію сучасної освіти: знання формують основу для реалізації потреб освіти і складають один з найважливіших виробничих чинників. В інформаційному суспільстві економіка країни зазнає зміни і трансформується в економіку, засновану на інформації і знаннях, інтелектуальних інформаційних технологіях, і підтримується всесторонньо розвиненою людиною. Ці тенденції в економіці вимагають нових видів освіти, етичної компетентності і інфраструктури, що підтримує процес постійного вдосконалення знань і умінь.
Термін «Інформаційне суспільство» було прийнято використовувати щодо нової світової спільноти, яка базується на інформації. Загальноприйнятого визначення — що таке інформаційне суспільство ще немає, хоча в розумінні кола проблем, які воно охоплює і які мають бути вирішені при цьому, є істотні просування. Приведемо нижче деякі найпоширеніші визначення даного поняття.
Інформаційне суспільство — це таке суспільство, в якому виробництво і споживання інформації є найважливішим видом діяльності, а інформація признається найзначнішим ресурсом.
Висновок: з’ясувала позивні та негативні сторони розвитку
сучасного суспільства.
Комментарии
Отправить комментарий